Numero Tres!

Ja! Här kommer det!

Vi åkte till Luxor på Onsdagen klockan 04,30!
Lagomt trötta och såsiga sådär. Vi fick iallafall frukost med oss i en påse!




Raststopp på morgonen så vi fick äta lite innan vi körde vidare mot Luxor
och ju närmare Nildalen man kommer, desto grönare blir det.
Det är ju trots allt ett land med 96% öken, så det var väl häftigt!


Den 3 km långa allén med sfinx statyer, mitt i luxor innan vi kom till
Karnak Templet!


Murarna krävde över 200 år att byggas och ändå är dom inte klara.
Den högsta är 40 meter medans den andra når 35 meters höjd.

Karnak templet är byggt i guden Amons, hans fru och hans barns ära.
Vissa sfinxer hade lejonhuvud och andra bockhuvud.
Bockhuvudet var Amons symbol.
Amon använder vi i vårt språk som är nutidens "Amen" när man ber osv ;) Det ni!



Ganska högt!

Hela främre "gården" av Karnak Temple





Pelarna har en gång hållit upp ett tak, helt i trä. Golvet var också gjort av
alabaster och på sidorna fanns fönster för att lysa ner på golvet och göra
hela templet skimrande.

Om ni ser mellan pelarna där längst upp på dom? Där var det enda stället
som fortfarande innehöll orginal-färgerna. Så tog man upp kameran såhär,
och tog kort mitt emellan och zoomade lite, så kunde man se...

Hur allting en gång varit målat i starka klara färger, men som med tiden
och insläppningen av Nilen i templet för att "vaska rent" det, som Fransmännen
försökte sig på och också förstörde en hel del i deras försök.


Ser ni något lustigt med denna karl? ... Inte? :D


Brunheten börjar smyga sig på!

Obelisk! ganska lång?

Svettig!

Hejdå Karnak Templet sa jag!


Lunch! Och jag kan lätt erkänna att juicen var godast.

Sen skulle vi åka båt på Nilen till bussen på andra sidan och
sedan skulle vi till en Alabasterfabrik!

På nilen!

Alabaster, dill dill dill dill

Allting handgjort, så alla figurer mm såg olika ut! Jättefina!


Katt gjord i "månsten" lyste i mörkret och var gaaalet fina! Och dyra :x

Memnon kolosserna! Galet stora. Stog en gång till ingången av ett tempel,
som tyvärr är helt förstört :<


Hahah jag veet hur jag ser ut! Men det här var efter vi varit i Konungarnas dal,
där får man inte ta kort och där var det 47 grader i skuggan. Så jag är rätt förlåten.


Överlevde ni? Det blev ett långt inlägg ;) men nu ska jag börja med nästa!
Resan till Mahmya och Giftun Island där vi snorklade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0